Måske er det rigtigt af dig at ignorere IT-sælgerne!
Skrevet af Bo Schrøder, Adm. direktør & Partner, Dynalogic
09-06-17
Er du en af de mange beslutningstagere, som er i tvivl om, hvad I skal gøre ved jeres efterhånden gamle ERP-system, og har du været urolig over det i flere år? Det er muligt, at løsningen ligger lige for!
Når et meget tilrettet ERP-system bliver en del af virksomhedens identitet!
Er du en af dem med dårlig samvittighed og tvivl om vejen frem?
Måske ligger svaret et helt andet sted, end du tror!
Kunne dette være en beskrivelse af jer?
- I har en gammel XAL, C5 eller NAV, som er fuldstændig tilrettet efter jeres specifikke behov.
- I betaler en relativt stor sum for et opdateringsabonnement, I reelt set ikke har brugt.
- Systemet kører egentlig godt her og nu – det er fremtiden, du er bekymret for, for hvordan kommer I nogensinde over på et nyt system?
- De interne processer, som ERP-systemet afspejler, fungerer godt. Eller det er i hvert fald ikke lige med det første, I ønsker at gå i gang med at revurdere dem.
Måske er svaret simpelthen at vente!
Processen omkring et nyt IT-system kan dog med fordel startes op alligevel, men uden at I indledningsvist foretager konkrete IT-mæssige ændringer. I stedet kan I lægge en langsigtet plan, hvor I som organisation gør jer klar til IT-projektet og samtidig laver en gennemarbejdet business-case for det nye system. Og hvis I reelt set ikke kan opdatere jeres nuværende system, men i stedet ønsker at planlægge jeres fremtid, så kan I med fordel opsige jeres opdateringsabonnementet og lægge pengene til side til det IT-projekt, der ligger ude i fremtiden!
Hvis ERP i skyen ikke er løsningen lige nu!
De virksomheder, der har et meget tilrettet system vil opleve, at et kommende IT-projekt vil være en decideret re-implementering og ikke et opdateringsprojekt. Og for mange virksomheders vedkommende vil det nye system være cloud-baseret, og licenserne vil være på lejebasis. Ved overgangen fra en ejet licens med aktivt opdateringsabonnement til lejet licens, kompenseres kunderne sjældent i en grad, så de udgifter man gennem årene har betalt til opdateringsabonnement, opvejes fuldt ud.
Derfor kan en del af den samlede business case være, at man i en periode sparer sit opdateringsabonnement, inden man bevæger sig ud i skyen.
Hvordan ser succes ud for jer?
En proces uden dårlig samvittighed!
I mine næste blogindlæg vil jeg prøve at skitsere, hvornår det giver mening at opdatere sit gamle system, og hvornår det giver mening at foretage en fuldstændig re-implementering.